Articles

L'IMPORTÀNCIA DELS ESTIRAMENTS EN L'ESPORT!


T'agrada fer esport?En fas regularment?
Si la resposta és SI, la següent pregunta seria: fas estiraments?
Malauradament molts de vosaltres contestareu que no, però Esport i Estiraments són dos conceptes que haurien d'anar sempre junts!
Amb els estiraments mantenim l'elasticitat del múscul per tal que aquest pugui treballar eficientment. Necessitem una musculatura en perfecte estat per poder aconseguir el millor de nosaltres mateixos.

Els estiraments abans i després de l'activitat física són necessaris i tenen funcions diferents:

- Estiraments abans de l'activitat física: ens prepara el múscul per l'activitat, ens serveix com escalfament, activa la circulació en el múscul i així ens ajuda a prevenir lesions durant l'esport.

- Estiraments després de l'activitat física: aquí haurem de dedicar una mica més de temps. Necessitem estirar la musculatura després d'un treball intens per tal d'ajudar al múscul a tornar a la seva longitud natural. Després d'una contracció intensa o de llarga durada, les fibres musculars poden quedar en contracció i el múscul s'escurça. Aquests escurçaments provoquen una disminució de la flexibilitat que, a la llarga, comporta una pèrdua de la capacitat d'adaptació del múscul, afavorint que es produeixin lesions.

Perquè un estirament sigui eficaç cal mantenir-lo almenys 15-20 segons, per tal de donar temps a les fibres musculars a respondre a l'estirament i relaxar-se.

Així que ja sabeu, a partir d'ara a estirar!!

COM PREVENIR EL MAL D'ESQUENA


Malauradament el mal d’esquena és, avui en dia, un problema molt estès en la nostra societat. Ens pot afectar a qualsevol edat, tan a grans com a petits, i pot arribar a ser una gran limitació en la nostra vida diària.


El ritme intrèpid del nostre dia a dia, l’estrès, el sedentarisme, els mals hàbits posturals i la falta de consciència corporal són alguns dels motius pels quals hem anat descuidant la nostra esquena. Només quan apareix el dolor ens fem conscients de la importància de tenir una esquena sana, ja que la columna és la base que sosté el nostre cos, dona mobilitat al nostre tronc i protegeix el sistema nerviós. Per tant, quan aquestes funcions es veuen alterades, la patologia d’esquena pot ser molt invalidant.
Necessitem recuperar la comunicació amb el nostre cos i aprendre com
millorar la salut de la nostre columna.

Com ho podem aconseguir?

  •  Higiene Postural: quan parlem d’higiene postural ens referim a mantenir les
     corbes fisiològiques de la nostra columna durant les activitats de la vida diària.

     Quan perdem les corbes fisiològiques de la columna produïm una alteració en la seva biomecànica que                    provoca el patiment de l’estructura. A la llarga, el cos va perdent la seva capacitat d’adaptació i comença a              donar senyals en forma de sobrecàrregues musculars i dolors articulars, als quals si no prenem atenció,                  poden desencadenar lesions més importants (protrusions discals, hèrnies de disc…).
  • Realitzar exercici físic amb regularitat, evitant els esports d’impacte i d’alta intensitat. Combinar el treball cardiovascular amb sessions d’estiraments musculars. Això ens ajudarà a mantenir un bon to muscular i a millorar l’elasticitat. L’activitat física també ens ajuda a eliminar les tensions emocionals i ens genera benestar; d’aquesta manera evitem acumular aquestes tensions en la musculatura, que és molt reactiva al nostre estat emocional.
  • Evitar posicions estàtiques mantingudes durant llargs períodes de temps (asseguts, davant l’ordenador…), on la fatiga muscular ens porta a adoptar postures inadequades.
  • Saber parar o baixar el ritme quan apareix el dolor. El dolor és el senyal que alguna cosa no va bé, cal parar i analitzar que estem fent malament i permetre’ns descansar si el cos ens ho demana.

TRACTAMENT CONSERVADOR PER L' ESCOLIOSI : EL MÈTODE SCHROTH


L'escoliosi es defineix com una desviació lateral de la col·lumna vertebral, parcialment estructural, que no pot tornar a adreçar-se completament.
La major part d' escoliosis que ens trobarem en clínica són les escoliosis idiopàtiques, és a dir, aquelles en les quals la causa de la seva aparició és desconeguda. Contrariament al cas de les escoliosis d'etiologia coneguda (congènites, neurògenes , escoliosis per trastorns metabòlics..), l' escoliosi idiopàtica apareix sense causa aparent abans de que l' esquelet arribi a  la maduresa òssia.
L'escoliosi apareix en l' edad de creixement i es desenvolupa a brots. Al assolir la madurea òssia, la tendència a l'aument  de la desviació disminueix de manera important. Així doncs, l' objetivo principal de la fisioteràpia és aturar la progressió de la desviació.
En l' escoliosi observarem una deformidat en el tronc del pacient, un desequilibrio de la pelvis i de la cintura escapular. No obstant, és important saber distingir l' escoliosi d' una actitud escoliòtica.


Un tronc asimètric en bipedestació ens pot fer sospitar de l' existència d' una escoliosi però és necesario un diagnòstico mitjançant radiografies de la col·lumna vertebral per confirmar-ho.
El test d' Adams (d' inclinació del tronc endavant) ens ajuda a diferenciar una escoliosi instaurada d' una actitud escoliòtica.
Al realitzar el pacient la flexió anterior del tronc, en caso d' escoliosi, haurem d' observar la gibositat costal o protuberància lumbar, produïdes degut a la rotació vertebral i més evidents en aquesta posició.
L' evaluació radiològica es realiza a través de  l ' àngle de Cobb, la rotació vertebral i els signes de maduració òssia.
Les desviacions inferiors a 10º Cobb no es defineixen com escoliosi.


EL MÈTODE SCHROTH

El mètode Schroth és un mètode terapèutic de reeducació postural on es realitza un treball tridimensional, sensomotriu i cinestèsic per tractar l' escoliosi en tota la seva complexitat.
Creat el 1921 per la fisioterapèuta alemana Katharina Schroth, l' objectiu d'aquest mètode és aconseguir una rutina de correcció individual i d' integració d'aquesta en les activitats de la vida diària.
El mètode Schroth es caracteritza per:
- És un mètode de base sensomotriu, és a dir, forma la sensibilitat respecte a la postura i el moviment.
- És un mètode tridimensional.
- Utilitza la respiració conscient i dirigida.

Tots els exercicis de Schroth es basen en uns principis de treball:
  •  AUTOESTIRAMENT: per començar qualsevol exercici de correcció de l'escoliosi necessitem primer eliminar el component de decaïment postural, que produeix un augment de les corbes. Realitzarem una elongació axial activa per adreçar les corbes en el pla sagital.
  • DEFLEXIÓ: correcció de les asimetríes en el pla frontal, correcció de la corba lateral.
  • DESTORSIÓ: correcció del component de rotación vertebral de l' escoliosi. Aquesta l'aconseguim mitjançant la respiració desrotatoria realitzada durant el treball.
  • FACILITACIÓ: complementem ajudes externes al treball del pacient que li puguin facilitar la propiocepció i correcció.
  • ESTABILITZACIÓ: a través de la tensió isomètrica al final de la correcció. L' objetiu és entrenar la musculatura en una posició de correcció de l' escoliosi per tal de fixar la nova postura.



És important fer entendre al pacient que sempre tindrà que fer exercicis per la seva esquena; fer-li veure que és un entrenament muscular i com a tal, si es deixa de treballar es perd els seus efectes en la musculatura.
Quan s' inicia el treball de reeducació postural, es necessita mínim 4 mesos per poder distingir canvis en la postura del pacient i  un any en adults per poder aconseguir un canvi global de la seva postura. Tot i així, és important fer entendre al pacient amb escoliosi que no corregirem la seva escoliosi, sino que amb el treball aconseguim controlar la seva progressió.

© 2013 Fisioespai.   Avís legal